Skip to main content

Samtalegrupper på Frivilligcenter Odder

Hvad er samtalegrupperne på Frivilligcenter Odder

Samtalegrupperne bygger på principperne for selvhjælp, hvilket vil sige et frivilligt, gratis og fortroligt fællesskab, hvor mennesker med lignende livserfaringer mødes for at dele oplevelser, lytte og gensidigt støtte hinanden.

Grupperne ledes af kompetente frivillige gruppeledere, og hviler på Landsforeningen FriSe’s fem kerneværdier: Frivillighed, Respekt, Ligeværd, Fortrolighed og Handlekraft.

I en samtalegruppe er der ingen “eksperter” – vi mødes som ligeværdige mennesker. Gennem spejling, erfaringsudveksling og støtte, styrkes den enkeltes ressourcer, handlekraft og tro på egne muligheder.

Tidligere deltagere i grupeprne fortælelr, at de oplever:

  • Mindre ensomhed og større følelsesmæssig ro.
  • Øget selvforståelse og handlekraft.
  • Et trygt sted at være sig selv.
  • At få praktiske idéer til livet og hverdagen fra andre i samme situation.
  • Et rart sted at være - en slags fristed fra hverdagen.

Samtalegrupper er ikke terapi eller behandling, men et professionelt rammesat fællesskab, som virker – netop fordi, vi hjælper hinanden.

Hvorfor vælge en samtalegruppe?

  • Spejling og genkendelse – du møder andre, som forstår din situation.
  • Tryghed og fortrolighed – alt, hvad der deles, bliver i gruppen.
  • Styrket handlekraft – nye perspektiver giver mod til forandring.
  • Gratis og anonymt – ingen henvisning, ingen registrering.

Sådan foregår Det

  • Små grupper, typisk 6‑10 deltagere.
  • Mødes én gang om ugen eller hver anden uge, i 1,5-2,5 timer.
  • Frivillige gruppeledere sørger for struktur, rammer og tryghed.
  • Du bestemmer selv, hvor meget du vil dele.
  • Opstart løbende efter interesse; du er altid velkommen til at kontakte os for at høre nærmere! Skriv til projektleder for samtalegrupperne Anita Trust på mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller T/SMS: 30261870.

Oversigt over Samtalegrupper

Praktisk information

Deltagelse er gratis - og der er tavshedspligt for alle deltagere i alle grupper.
Du kan være anonym – kun fornavn er nødvendigt.
Tryk på den ønskede gruppe, for at læse mere.

Tilmelding & spørgsmål

Kontakt: Anita Trust, Projektleder for Samtalegrupperne

📞 30 26 18 70

 ✉️ Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


Grupper for børn


Skyggebørn (Ca. 7-13 år)
PÅ STAND BY da indtil vi har fundet en ny gruppeleder

*** På STAND BY da vi mangler en ny gruppeleder ***


Skyggebørn for børn 7-13 år med søskende, der har særlige udfordringer.

Vi leger, snakker og laver kreative øvelser i et trygt fællesskab.

Gruppe for piger med ADHD og/eller autisme (9-12 år)
Opstart: Aug/Sep 2026

Opstart: Aug/Sep 2026

OBS: Kun få ledige pladser.

Informationsmøde: Onsdag d. 26/8, kl. 16.00-17.00 i Mødelokale Tokyo, VitaPark, vitavej 69, Indgang B, Plan 0

Opstart: Onsdag d. 2/9 kl. 16.00-18.00

Mødedatoer: Onsdage kl. 16.00-18.00

I gruppen leger vi, snakker og laver små kreative aktiviteter sammen.

Her kan piger med ADHD og /eller autisme mødes i et trygt fællesskab, hvor vi deler erfaringer, støtter hinanden og har det sjovt sammen.

Gruppe for piger med ADHD og /eller autisme (Ca. 12-15 år)
Opstart: Aug/Sep. 2026

*** Flere ledige pladser ***

Informationsmøde: Torsdag d. 27/8 kl. 16.00-17.00, Mødelokale New York, VitaPark, vitavj 69, Indgang B, Plan 0.

Her mødes både børn, forældre og gruppeledere - så der er mulighed for at hilse på hinanden samt høre mere om gruppen. 

Opstart: Torsdag d. 3/9, kl. 16.00-18.00, Mødelokale New York, VitaPark, vitavj 69, Indgang B, Plan 0

Der er mulighed for at lave aftale med gruppelederne om gå kl. 17.30, hvis der er behov for det.

Gruppen mødes torsdage kl. 16.00-18.00, i Mødelokale New York. 

Formålet med gruppen er at møde ligesindede, som man kan dele sine oplevelser og erfaringer med. 

Gruppen er hverken terapi eller behandling - emn et rart frirum med en let og hyggelig atmosfære, hvor man bare kan være sig selv. 

Aktiviteterne  i gruppen er en kombination af samtale, små kreaaktiviteter eller spil og små lege - alt efter, hvad der er interesse for i gruppen.

Gruppen faciliteres af to gruppeledere, som begge har kendskab til autisme og ADHD.

Der vil være max. 7-8 deltagere i gruppen.

På STAND BY Piger med nuancer (Ca. 12-14 år)

I gruppen er der plads til forskelligheder. Her kan piger dele tanker og oplevelser om at være neurodivergent, sensitiv eller tænksom i ungdomslivet.

Vi taler om temaer som identitet, følelsen af at være “forkert”, overgangen fra barn til ung, kæresteforhold og kærlighed samt følelser generelt.

Gruppen bygger på gensidig støtte og respekt – her lytter vi til hinanden, deler erfaringer og finder sammen strategier til at håndtere hverdagens udfordringer. Formålet er at styrke selvforståelse, trivsel og fællesskab, så alle føler sig set og hørt.


Grupper for unge


Kvindeliv & Krea (Ca. 18-25 år)
Opstart: ca. 1. september 2026

Opstart: Aug./Sep 2026

Gruppemøder: Mandage kl. 16.30-18.30

VitaPark, Vitavej 69, Indgang B, Plan 0.

KvindeLiv & Krea mødes en gang om ugen og taler om alle de vigtige ting livet, det kan fx være overgange i livet, fx fra den ene uddannelse til den næste, at flytte hjemmefra, relationer, konflikthåndtering og livsværdier. 

I gruppen er der mest fokus på at tale sammen og dele opelvelser og erfaringer - samtidig kan man nørkle med sine egne små krea-projekter. Det kan fx være strikke- eller hækletøj, vi har også tuscher og mandalaer mv. 

Gruppen faciliteres af en kvinde med mange års erfaring med at være sammen med unge.

Ca. 6-8 deltagere

NaturTrivsel (Ca. 18-29 år)
Opstart: Aug/Sep 2026.

Opstart: Aug./sp 2026

Mødedag og tid er endnu ikke fastlagt - tag endelig kontakt til projektleder for samtalegrupperne Anita Trust, hvis du er interesseret i at høre mere!

- T/SMS: 30261870

- Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

NaturTrivsel er for dig, som ønsker at mødes med ligesindede unge, og have det hyggeligt sammen. Her er der ikke krav om at skulle noget særligt eller være noget på særlige måder - eller se ud på særlige måder. 

Vi mødes i Vejlskoven - skoven lige ved Skovbakkeskolen - og er sammen ude i naturen. Måske går vi en tur sammen eller "opdager" naturen på andre måder.

Der vil være elementer af mindfulness og "bare at være", uden at skulle noget. Der er også mulighed for at notere dine tanker ned i et lille hæfte, hvis du ønsker det. 

Gruppen faciliteres af to gruppeledere, hvoraf den ene har særlig erfaring med at skabe mere trivsel gennem at opholde sig i naturen.  

Deltagere: Ca. 8-10 personer


Grupper for voksne


LeveVis - for dig, som ønsker mere overskud og trivsel
Opstart: Aug./Sep. 2026.

Opstart: Aug/Sep 2026

Mødedag og tid endnu ikke fastlagt, en vi mødes i ca. 2 timer, én gang om ugen igennem ca. 12-15 uger. 

LeveVis er et særligt tilrettelagt forløb, hvor du - foruden alle de gode elemententer fra en "almindelig" samtalegruppe - også får neuropsykologisk viden om, hvordan tilstanden i vores nervesystem er helt afgørende for vores tanker og følelser.

Du lærer, hvordan du på enkle måder selv kan påvirke dit nervesystem, så du skaber en positiv udviklingsspiral, som med tiden giver dig større overskud og bedre trivsel både mentalt, fysisk og relationelt/socialt. 

Vi arbejder med andre ord med at styrke din kapacitet, sådan at du bliver bedre til at rumme og håndtere udfordringer - både her og nu og på langt sigt.

Vi kalder det korkpropeffekten

De kræver ingen særlige forudsætninger at være med - kun et ønske om at styrke dit overskud og trivsel. 

Grupperne faciliteres af 2-3 frivillige gruppeledere, og der er op til 10 deltagere i hver gruppe. 

Kontakt projektleder for LeveVis Anita Trust, hvis du ønsker at høre mere:

- T/SMS: 30261870

- Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

 

Sorggruppen
Opstart: Mandag d. 31. august 2+26. kl. 19.00-21.00: Møder: Hver anden mandag kl 19-21

I Sorggruppen møder du ligesindede, som også ved, hvad det vil sige at have mistet. 

Her er der plads til at tale om både minderne, alt det positive, savnet og alt det svære.

Gruppen faciliteres af en gruppeleder som har flere års erfaring med at facilitere sorggrupper.

Gruppen mødes hver anden mandage kl. 19.00-21.00, i VitaPark, Vitavej 69, Indgang B, Plan 0

Gruppen har max. 6-8 deltagere.

Netop nu ledige pladser. 

Gruppen mødes i VitaPark, Mødelokale London følgende datoer mandage kl 19-21:

  • 31.8
  • 7.9
  • 21.9
  • 5.10
  • 19.10
  • 2.11
  • 16.11
  • 30.11
Voksne med ADD, Gruppe I + II - Fællesskab for voksne med ADD
Ledige pladser på Hold II med opstart d. 24/8 2026

Gruppen voksne med ADD er - som navnet siger - for voksne med ADD. 

Der findes to grupper, som begge faciliteres af gruppeleder Heidi:

Gruppe I mødes mandage i lige uger, kl. 16.00-17.30, i Mødelokale London.

Opstart mandag d. 17/8-26

Denne gruppe er aktuelt - pr. juni 2026 -lukket for optag. 

Gruppe II mødes mandage i ulige uger, kl. 16.00-17.30, Mødelokale London. Her er der flere ledige pladser. Gruppen har har max. 6 deltagere.

Opstart mandag d. 24/8-26

I gruppen har vi fokus på at dele vores oplevelser og erfaringer med at have ADD og hvordan det påvirekr vores hverdag og relationer. 

Vi har en let og humoristisk stemning i gruppen - og det er ikke hverken terapi eller behandling, men en gruppe af ligesindede, som deler vores tanker og oplevelser og spejler os i hinanden. Gruppen er en mulighed for at heve et fristed, hvor du bare kan være dig selv, og ikke behøver at forklare så meget. 

Popcornhjernerne - Voksne kvinder med ADHD
Opstart: sep. 2026 - Ledige pladser! Mødedag og tid udmeldes snarest.

Denne gruppe er for dig som er kvinde og enten har diagnosen ADHD eller har en mistanke om, at du har ADHD. 

I gruppen mødes vi på lige fod og taler sammen om vores oplevelser og erfaringer med livet som "popcornhjerne" - både de sjove facetter og de måske lidt mindre sjove facetter...

Gruppen faciliteres af gruppeleder Solveig. 

Vi bliver ca. 6-8 deltagere i gruppen og mødes en gang om ugen i ca. 2 timer, i et mødelokale i VitaPark, Vitavej 69, Indgang B, Plan 0.

 

Mit liv med demens
Opstart: 18. august 2025. Møder: Hver anden mandag kl. 14-16.30

Et lille, trygt fællesskab for personer med let demens, hvor der er plads til både sorger og glæder. Gruppen mødes hver anden uge og giver mulighed for at dele oplevelser, tanker og følelser med andre, som kender til det samme.

OBS kun for personer med let demens.

Fædretræf - En gruppe for fædre

Denne gruppe er for dig, som er far og ønsker at mødes med andre fædre og tale sammen om livet med børn. 

Gruppen faciliteres af to frivillige fædreguides, som også selv har børn.

Grupepn er etableret i samarbejde med Sundhedsplejen i Odder. Det er både gratis og anonymt at være med. 

Frivilligcenter Odder

Vitavej 69, plan 0, indgang B
8300 Odder
Telefon: 30 84 34 80
E-Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

CVR: 29725470

Åbningstider

  • Mandag:
    10.00-15.00
  • Tirsdag:
    10.00-15.00
  • Torsdag:
    10.00-15.00
Til toppen